مجموعه سلطان بندرآباد میراثی در سکوت مطلق

صد البته خبری بسیار خوش برای این شهرستان است ، چراکه می بایست شرایطی در این منطقه فراهم باشد تا یک روستا به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شود.

در سفری که چند روز پیش خبرنگاران استان به این شهرستان داشتند، بازدیدی ازمجموعه سلطان بندرآباد به عمل آمد که از یک سو جذابیت آن مورد توجه همگان قرار گرفت و در دیگر سو تخریب تدریجی آن تعجب همگان را برانگیخت. روستای نمونه گردشگری با یک اثر منحصر به فرد در حال تخریب!؟

مجموعه سلطان بندرآباد متعلق به قرن هفتم هجری قمری است که شامل خانقاه، مسجد جامع ، حسینیه ،آّب انبار ، برج حفاظتی و مقبره که مدفن عده ای از مشایخ سلسله دادایی می باشد.در مسجد جامع این مجموعه ،منبری از کاشی معرق با نقش های گره، اسلیمی و خط ثلث وجود دارد که از نظر هنری شبیه آن در هیچ جای استان مشاهده نشده است.سراسر یزد خانقاه های متعددی وجود داشته است كه با آن كه عمری دراز دارند هنوز تعدادی از آنها پابرجاست و كم وبیش مورد استفاده و بازدید علاقه مندان قرار می گیرد . خانقاه بندر آباد از آن جمله است . خانقاه بندر آباد مثل خیلی از آثار قدیمی یزد سالها در زیر شنهای كویری مدفون شده بود و با تلاش میراث فرهنگی سر از شن های روان بیرون آورد، البته آن طور که "حامد توکلیان" سرپرست میراث فرهنگی صدوق در این بازدید عنوان کرد هنوز هم قسمت هایی از این مجموعه زیر شن های روان ناپدید است و شاید در سالیان آتی گوشه هایی از این اثر منحصر به فرد در برابر دیدگان قد علم کند!

سرپرست میراث فرهنگی صدوق اما نکته مهم و درخور توجه دیگری نیز اعلام کرد: سالیانه 10 تا 15 میلیون تومان برای ترمیم و بازسازی مجموعه سلطان بندرآباد و امثالهم در نظر گرفته می شود. شاید با یک حساب سرانگشتی بتوان کم و کیف کار را رقم زد، روستای نمونه گردشگری با بودجه ای حدود 20 میلیون تومان.

جای تعجب دارد یا ندارد را میگذاریم به عهده قضاوت شما اما آنچه مهم است شهرستانی با آثار باستانی متعدد و جذاب و درخور توجه اما محروم از توریست .

آنچه مهم به نظر می رسد توجه ویژه سازمان میراث فرهنگی به آثار باستانی نظیر مجموعه سلطان بندرآباد است که این اثر هم در حالی روزگار خود را سپری می کند که مشابه ذاتی آن چون خانه قلعه ای ها در شهر ندوشن، قلعه سپیده همان شهر، آب انبار هفت بادگیری عصرآباد اشکذر  و مسجد ریگ رضوانشهر شاید مرگ تدریجی خود را رقم خواهند زد و صرفا سالیانه اندک بودجه ای فقط برای بازسازی آن تعیین میگردد اما دریغ از توجه جدی و معرفی شایسته آنها برای ایرانگردان و جهانگردان که در صورت نگاه ویژه آن سازمان می تواند زمینه رونق توریستی در این شهرستان را فراهم نماید.چه بسا کشورهایی بوده اند که با نگاه جذب توریست نسبت به فراهم کردن زیرساخت های این صنعت اهتمام ورزیده اند و بالاترین درآمدها را نیز کسب کرده اند.

جای دوری نیست اما روستای بندرآباد به عنوان یک روستای نمونه گردشگری که شاید نمونه بودن آن زمینه ساز رونق آمد و رفت های میراث دوستان این مرز و بوم باشد، نه تنها نیازمند توجه جدی مسئولین میراث است بلکه نگاه ویژه مسئولین امر در راستای معرفی شایسته آن روستا و بناهای منحصر به فردش را می طلبد.

به امید روزگاری شاداب برای آنچه میراث این مرز و بوم معرفی می شود...