تأکید بر ضرورت تشکیل شورای فرهنگ عمومی در بخش‌های شهرستان اشکذر

در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان اشکذر که با حضور ائمه جمعه شهرستان، فرماندار و دیگر اعضای این شورا تشکیل شد؛ بر ضرورت تشکیل شورای فرهنگ عمومی در بخش‌های مرکزی و خضرآباد در راستای آگاهی از مسائل این مناطق و بهره‌مندی از مشارکت اهالی برای رفع مشکلات تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان اشکذر، حجةالسلام و المسلمین محمدرضا طالبیان در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان اشکذر که با حضور اعضای این شورا در محل فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اهمیت بحث فرهنگ عمومی این مجوز به شورای فرهنگ عمومی شهرستان داده شده که در بخش های این شهرستان نیز شورای فرهنگ عمومی تشکیل شود.

وی افزود: با پیگیرهای فرمانداری و هدایت‌های ائمه جمعه  هر دو بخش شهرستان، بحث شورای فرهنگ عمومی در خضرآباد و نیز رستاق تشکیل و در صورت لزوم مسئولان و اعضای این شورا در نشست‌ها حضور یابند.

طالبیان خاطرنشان کرد: با تشکیل شورای مزبور می‌توان با محوریت ائمه جمعه هر دو بخش شهرستان، از نزدیک با مشکلات این مناطق آگاه و در صدد رفع آن برآمد.

وی ضمن اشاره به اینکه معمولاً مواردی که باید زیر نظر ائمه جمعه شهرستان انجام شود؛ کارهای فرهنگی است؛ باید با محوریت شورای فرهنگ عمومی، شوراهای دیگر از قبیل شورای امر به معروف و نهی از منکر، اقامه نماز و زکات را نیز پوشش و حمایت نماییم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان اشکذر یادآور شد: مسئولان شوراهای مذکور اهم فعالیت‌ها در راستای اهدافشان را در اختیار شورای فرهنگ عمومی قرار دهند  تا این شورا در جریان امور قرار گرفته و در صورت لزوم کمک‌های لازم را ارائه نماید.

روح‌الله ردائی فرماندار شهرستان اشکذر نیز در این نشست با اشاره به اینکه در شهرستان اشکذر کارگروه فرهنگی تشکیل و با همفکری دستگاه‌های اجرایی، اقداماتی درخصوص برخی از مسائل از جمله  مسئله نماز صورت گرفته است، اظهار داشت: در بحث فرهنگی کارگروه های تخصصی شورای فرهنگ عمومی در شهرستان، با مدیریت و برنامه خاص هدایت نشده که باید در شورای فرهنگ عمومی مصوب و اقدامات این کارگروه‌ها بررسی و پیگیری گردد.

وی افزود: برای این مهم همدلی و هم افزایی اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان و دیگر اقشاری که دنبال رو مباحث فرهنگی هستند لازم است.

ردائی عنوان داشت: با توجه به صبغه مذهبی شهرستان و شرایط عجیب فرهنگی که دشمنان ما در سطح کشور  ایجاد نمودند؛ اگر ما متوجه این موضوع نباشیم؛ قطعاً این مسائل دامن شهرستان اشکذر را خواهد گرفت.

وی با اشاره به اهمیت کارگروه های تخصصی شورای فرهنگ عمومی از قبیل عفاف و حجاب، مساجد، سامان خانواده و نهضت مطالعه مفید افزود: استان یزد در کشور در زمینه ستاد ساماندهی امور جوانان و همچنین بحث آموزش‌های  پیش از ازدواج در جایگاه خوبی قرار گرفته که بر این اساس قرار است استان یزد به صورت پایلوت معرفی و با برنامه ریزی  و فرآیندی مناسب به این موضوع به صورت ویژه در استان توجه شود.  

فرماندار اشکذریادآوردشد: در بیست سال گذشته اقدام های موثری در زمینه تولید، عمران و آبادانی و اقتصاد در کشور صورت گرفته، ولی به نظر می‌رسد در بحث های فرهنگی از کتب درسی گرفته تا کارهای خیلی عامیانه غافل شدیم.

وی افزود: جایگاه مساجد این جایگاهی نیست که الان هست؛ بلکه باید نهایت استفاده درست از این مکان مقدس در زمینه های فرهنگی برد و با وجود این پتانسیل و امکان مناسب فقط ایده و مجری کار لازم هست.

نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان اشکذر همچنین با بیان اینکه مسئله شورای فرهنگ عمومی باید دغدغه همه ما باشد؛ خاطر نشان کرد: در شهرستان اشکذر زمینه کارهای فرهنگی فراهم هست؛ فقط باید کسی باشد که  وارد میدان شود و پیگیرهای لازم را انجام دهد که قطعاً مردم شهرستان پذیرا هستند.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که شورای فرهنگی  عمومی برای بخش های شهرستان مطرح شد این است که کار فرهنگی با حضور خود مردم و مشارکت آنها امکان‌پذیرتر است؛ بنابراین باید در بخش‌های شهرستان نیز این شورای وجود داشته باشد تا از مشارکت و نظرات و پیشنهادات مردم بهره مند شویم و در این راستا  باید در خصوص  بحث بومی‌سازی کار فرهنگی در روستاها نیز تلاش نمود.

​​​​​​​خبر: سعید‌ه‌السادات خاتمی