زوال باغ وزیر حجت آباد زیر غبار فراموشی/ مجموعه نفیس باغ وزیر حجت آباد همچنان منتظر تکمیل عملیات اجرایی طرح مرمت و بهره‌برداری

هادی‌نسب فرماندار شهرستان اشکذر در جریان بازدیدی که به منظور بررسی وضعیت و مشکلات مجموعه تاریخی باغ وزیر حجت‌آباد از توابع بخش مرکزی انجام شد؛ خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته اقدامات متعددی در راستای مرمت و احیای این مجموعه نفیس صورت گرفته، اما آنگونه که شایسته و درخور این بنای تاریخی و کم‌نظیر است عمل نشده است و این مجموعه همچنان منتظر تکمیل عملیات اجرایی طرح احیا و مرمت و بهره‌برداری است.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان اشکذر، هادی هادی‌نسب با همراهی معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، بخشدار مرکزی و مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر از مجموعه باغ وزیر حجت‌آباد بازدید کرد.

هادی‌نسب فرماندار اشکذر در جریان این بازدید با استناد به منابع تاریخی، گفت: مجموعه باغ وزیر حجت‌آباد بیش از 140 سال قدمت و به دوران قاجاریه تعلق دارد و این مجموعه نفیس از حیث گردآوری عناصر مختلف عمارت، باغ، ساباط، بازارچه، كاروانسرا، كالسكه خانه، آب‌انبار، حمام در کنار هم از امتیازات منحصری برخوردار است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته اقدامات متعددی در راستای مرمت و احیای این مجموعه تاریخی صورت گرفته است، اما آنگونه که شایسته و درخور این بنای تاریخی و کم نظیر است بازسازی و بهره برداری‌نشده است.

فرماندار شهرستان اشکذر در ادامه تصریح کرد: در سال‌های اخیر با وجود مشکلات مالکیتی و حقوقی، قرارداد واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی توسط صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی منعقد شده است اما این مجموعه نفیس همچنان منتظر تکمیل عملیات اجرایی طرح احیا و مرمت و بهره‌برداری است.

هادی‌نسب در ادامه این بازدید که با هدف بررسی وضعیت و مشکلات مجموعه باغ وزیر صورت گرفت؛ از آب گرفتگی آب انبار این مجموعه خبر داد و افزود: به نظر می‌رسد حفر چاهای‌ جذبی متعدد در نزدیکی این آب انبار موجب بروز این مشکل شده است و علی رغم تلاش‌های دستگاه‌های متولی از جمله میراث فرهنگی در راستای ساماندهی و تخلیه آب‌انبار از این آب‌های سطحی، این مشکل همچنان ادامه دارد.