ساماندهی حمل ونقل عمومی شهرستان های اشکذر و زارچ به مراحل پایانی رسید

با حضور روح‌الله ردائی فرماندار شهرستان اشکذر و جمعی دیگر از مسئولان فرمانداری و شهرداری زارچ و اشکذر در کمیسیون آمد و شد شورای شهر یزد، موضوع ساماندهی پایدار حمل و نقل عمومی شهرستان‌های مذکور بررسی شد.

روح الله ردائی فرماندار شهرستان اشکذر در این نشست با اشاره به سوابق حمل و نقل و سازمان اتوبوسرانی یزد و حومه خاطرنشان کرد: با آمدن کرونا و ایجاد تغییراتی در سیستم حمل و نقل شهری یزد، مشکلات عدیده‌ای برای شهرستان‌های همجوار از جمله اشکذر و زارچ بوجود آمد.

ردائی ادامه داد: مسیرهای متعددی برای حل این مشکل طی شده و با عنایت به اینکه همچنان پیگیر و امیدواریم با مساعدت وزارت کشور در آینده چند دستگاه اتوبوس به شهرداری‌های مناطق مذکور اختصاص داده شود؛ اما در شرایط کنونی انتظار می‌رود با هم‌افزایی دستگاه‌های متولی از جمله شهرداری یزد و دیگر شهرداری های دو شهرستان همجوار این مسئله ختم به خیر شود.
وی با قدردانی از دغدغه‌مندی مسئولان شهرداری یزد در خصوص حمل و نقل مسافران بین سه شهرستان همجوار؛ افزود: با توجه به اینکه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی عوارض و مالیات حاصل از صنایع به صورت استانی تقسیم می شود با وجود ۷۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ در شهرستان اشکذر، اعتبارات قابل توجهی شامل شهرستان اشکذر نمی‌شود و این موضوع توانایی شهرداری‌ها را به شدت کاهش داده است.

 فرماندار شهرستان اشکذر در پایان سخنان خود با اشاره به ضرورت حل مشکل مردم تصریح کرد: با عنایت به اینکه شهروندان زیادی نیز از مرکز استان به شهرستان های زارچ و اشکذر با اهداف مختلف مسافرت می‌کنند با مشارکت حداکثری و مساعدت ویژه شهرداری یزد این موضوع حل خواهد شد.

تجملیان رئیس کمیسیون آمد و شد شورای شهر یزد در این نشست با اشاره به مشکلات اعتبارات دولت و ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌ها برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم، خاطرنشان کرد: با توجه به جمع‌بندی پیشنهادات، درآمد حاصل از اتوبوس‌های این مسیر به سازمان حمل و نقل اختصاص میابد.

وی افزود: تأمین اتوبوس رزرو و کنترل و بازرسی مسیر مذکور برعهده این سازمان خواهد بود و میزان یارانه‌ای که باید به این اتوبوس‌ها تعلق گیرد با مشارکت شهرداری‌ها تأمین شود.

اعتباری دیگر عضو شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست با اشاره به تناسب جمعیت شهرهای یزد و اشکذر و زارچ و مجومرد و همچنین تأیید دریافت خدمات درصد قابل توجهی از شهروندان یزدی از شهرستان های همجوار و مرکز استان، خاطرنشان کرد: مشارکت شهرداری یزد در حل این مسئله می‌تواند مؤثر واقع شود.

فعالی رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری نیز در این نشست با بیان اینکه مسیر یزد و زارچ، اشکذر، مجومرد و بالعکس مسیری دو ساعته است و برای رفع مشکل حمل و نقل بایستی حداقل ۴ اتوبوس به این مسیر اختصاص داده شود تا مسافران اطمینان داشته باشند که می‌توانند هر نیم ساعت منتظر یک اتوبوس باشند.
وی افزود: مسافران مسیر مذکور در تنگنا هستند و حتی تعداد زیادی از مسافران با  بنده تماس می‌گیرند و از نحوه خدمات رسانی در این حوزه گلایه مند هستند و به نظر می‌رسد دستگاه‌های متولی باید بخشی از هزینه‌های سرویس‌های این مسیر را بصورت پرداخت یارانه، جبران کنند.
بر اساس این گزارش شهرداران اشکذر و زارچ نیز در این نشست به بیان مشکلات و مسائل شهرداری ها و ظرفیت و توانایی خود برای همکاری در حل این مسئله پرداختند.
گفتنی است در این نشست مقرر گردید با موافقت کمیسیون پیرامون همکاری شهرداری یزد و دیگر شهرداری ها و همچنین توافق میزان مشارکت آنها، این موضوع در صحن علنی شورای اسلامی شهر یزد مطرح و جهت موافقت نهایی بحث و تصمیم گیری شود.