معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری عنوان کرد:

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان اشکذر، فرماندار اشکذر در جلسه ستاد بازآفرینی شهری این شهرستان که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراها استانداری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و دستگاه های شهرستانی عضو ستاد برگزار شد از تعامل، همکاری و همراهی حوزه معاونت عمرانی استانداری و مدیران این حوزه به جهت پیگیری مسائل و مشکلات عمرانی شهرستان تقدیر و تشکر کرد.

 

محمدعلی شاه حسینی با بیان اینکه مساحت بافت فرسوده شهری اشکذر 187/3هکتار است، گفت: از این مقدار 82 هکتار در اشکذر، 64 هکتار در رضوانشهر و 41 هکتار در فیروزآباد است که نیازمند بازآفرینی شهری است.

 

فرماندار اشکذر سردرگمی دستگاه های عضو ستاد بازآفرینی شهرستان در جهت جذب اعتبارات در این حوزه را از مشکلات پیش رو عنوان کرد و بر تهیه دستورالعمل مدون و مشخص در این زمنیه و افزایش سهمیه شهرستان از محل اعتبارات ستاد بازآفرینی تاکید کرد.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری رویکرد ستاد بازآفرینی شهری را شناسایی کامل محلات هدف عنوان کرد و گفت: شناسایی محلات باید بر مبنای بافت و نیاز سنجی صورت گیرد و این امر مستلزم استقرار دفاتر تسهیل گری در این محلات است.

 

محسن صادقیان عنوان کرد: امروز بافت های تاریخی به علت نداشتن امکانات در حوزه های مختلف از رونق افتاده و خالی از سکنه شده و برای جبران این خلأ باید ضمن ایجاد امکانات مورد نیاز و مرمت، جمعیت متناسب را به این محلات بازگرداند.

 

این مقام مسئول جزیره ای عمل کردن دستگاه ها را معضلی دانست که باعث غفلت از موضوع بازآفرینی شهری شده و اظهار داشت: در سال های گذشته طرح های جامع و تفضیلی برای شهرها تهیه شده ولی سی درصد آن بیشتر عملیاتی نشده و علت این امر عدم شناخت کافی از مناطق مختلف شهر بوده است.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری عدم توانمندی محلات از نظر اقتصادی را یکی دیگر از مشکلات در حوزه بازآفرینی عنوان کرد که باعث شده تا محلات فرسوده، ناکارامد و قدیمی فضای مناسب برای زندگی مردم را نداشته باشند.

 

صادقیان توجه ویژه به مسکن در بافت های قدیمی و فرسوده را مهم دانست و افزود: مشارکت مردم می تواند در شناخت کامل محله اعم از تعداد پلاک های مسکونی و تجاری، خانه های قدیمی و جمعیت غیر بومی محله موثر باشد و پس از آن نیازسنجی دقیق از هر آن چه که مورد نظر محل است با کمک دفاتر تسهیل گری بازآفرینی صورت گیرد.

 

وی راه اندازی کانون های سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی را ظرفیت بسیار خوبی در جهت هم افزایی محلات عنوان کرد و گفت: این کانون ها می تواند تحت عنوان دفاتر تسهیل گر در محلات مستقر شوند و با ارتباط موثر با مردم ، شناخت کامل از محله به محله شهر را صورت دهند.