رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اشکذر:

صنایع فاقد مجوز از سوی محیط زیست پلمپ خواهند شد/ آلایندگی فرهنگی از عوارض توسعه صنعتی

علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نشستی در شهرستان اشکذر گفت: محیط زیست به صنایعی که نیاز به مجوز دارد اما مجوز لازم را کسب نکرده اند اجازه فعالیت نخواهد داد.

علی سلاجقه در جلسه ای با حضور روح الله ردائی فرماندار شهرستان اشکذر، ائمه جمعه اشکذر، رستاق و زارچ، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، جمعی دیگر از مسئولان و اعضای هیئت مدیره مؤسسه حامیان حیات پاک با محوریت موضوع فعالیت شرکت شیشه مظروف، با اشاره به اینکه مردم استان یزد از گذشته تا کنون با محیط زیست هم زیستی مسالمت آمیز داشته و دارند؛ اظهار کرد: در کنفرانس بین المللی پکن از قنات به عنوان پیشرفته ترین تکنولوژی استحصال آب در عصر حاضر یاد شده و ما در استان یزد قنات زارچ را داریم که تمدن، برخورد خردمندانه مردم ایران با آب و مدیریت مردم منطقه را نشان می دهد.

وی افزود: در استان های فلات مرکزی ایران، انسان خود را با طبیعت وفق داده نه اینکه طبیعت را مجبور کند تا با شرایط انسان خود را وفق دهد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه هرگونه صنعت فاقد مجوز پلمپ خواهد شد؛ تصریح کرد: محیط زیست به صنایعی که نیاز به مجوز دارد اما مجوز لازم را کسب نکرده اند اجازه فعالیت نخواهد داد و با همکاری دستگاه‌های نظامی آن واحد پلمپ خواهد شد.

وی افزود: آلایندگی تجمیعی و ترکیبی باعث بروز مشکلات زیست محیطی و آسیب به مردم آن مناطق خواهد شد.

سلاجقه با اشاره به تداخل فرهنگی و آلایندگی فرهنگی گفت: آلایندگی فرهنگی از عوارض توسعه صنعتی است و باید مجوزهایی مرتبط با هزینه های زیست محیطی، شهری، فرهنگی و ... را کسب کند.

وی افزود: توان و آستانه جو استان محدود است و منابع آبی محدودی را دارد و باید تلاش کنیم تا استان یزد مانند سایر کلان شهرها نشود و از الان به فکر پیشگیری باشیم تا در آینده مشکلات زیست محیطی و ... را در این استان شاهد نباشم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه با بیان اینکه ایجاد محیط زیست پایدار از راهبرد اصلی دولت است عنوان کرد: صنایع می توانند در محل هایی که محیط زیست تعیین کند مستقر شوند تا کمترین آسیب به مردم و بیشترین بازدهی را از نظر اشتغال برای استان و کشور داشته باشند.

روح‌الله ردائی فرماندار شهرستان اشکذر نیز در این نشست با اشاره به سیمای صنعتی این شهرستان، به بیان گزارشی از پیگیری‌های مجدانه مؤسسه حامیان حیات پاک و همچنین مطالبات محیط زیستی مردم و ائمه جمعه در این شهرستان پرداخت.

نماینده عالی دولت در شهرستان اشکذر همچنین از ارتقای نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان به اداره خبر داد و ضمن قدردانی از تلاش‌های رئیس این اداره، خواستار نگاه ویژه به نیروی انسانی و تجهیزات آن شد.

نماینده مؤسسه حامیان حیات پاک اشکذر نیز در این نشست به بیان اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در خصوص صنایع آلاینده پرداخت.

گفتنی است رئیس سازمان محیط زیست در بدو ورود خود به شهرستان اشکذر با حضور در روضة الشهدا به مقام شامخ شهدای این شهرستان ادای احترام کرد.