فرماندار اشکذر تأکید کرد:

ضرورت مدیریت مصرف آب و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه

هادی‌نسب فرماندار اشکذر در جلسه شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان که "محمدمهدی جوادیان‌زاده" مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد نیز حضور داشت؛ با ابراز نگرانی از افت سطح سفره‌‌های آب زیرزمینی شهرستان اشکذر به عنوان مهمترین منبع آب شرب استان، بر ضرورت مدیریت مصرف آب و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری اشکذر، "هادی هادی‌نسب" فرماندار در دومین نشست شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان که در قالب رویداد آبی و با حضور "محمدمهدی جوادیان‌زاده" مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد و جمعی از مدیران و مسئولان مربوطه برگزار شد؛ گفت: برنامه رویداد آبی می‌تواند منشاء خیر و برکاتی برای استان باشد و همه مسئولان استان باید برای وضعیت مطلوب منابع آب زیرزمینی و دسترسی آیندگان به این منابع تلاش کنیم.

هادی‌نسب در ادامه با اشاره به صنعتی بودن شهرستان اشکذر، افزود: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستان اشکذر نسبت به دیگر شهرستان‌های استان، این شهرستان مورد استقبال صنعتگران زیادی قرار گرفته است؛ اما صدور مجوز احداث بیش از 30 کارخانه کاشی و سرامیک در حریم شهرها و روستاهای شهرستان جای بسی تأسف دارد؛ چراکه آلایندگی و پرآبخواه بودن این صنایع دغدغه ما را دوچندان کرده است و این دغدغه را متعدد در جلسات کمیسیون ماده 11 ابراز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بدون تردید توسعه صنعت مزایای زیادی دارد و باید حمایت شود اما قطعاً آیندگان عملکرد مدیران و مسئولان را قضاوت خواهند کرد و ما باید برای مدیریت منابع، حفظ سلامت مردم و حمایت از صنعت، برنامه‌ای مدون داشته باشیم.

نماینده عالی دولت در شهرستان اشکذر در ادامه سخنانش با بیان اینکه مفتخریم قطب گلخانه و صنعت استان و اولین شهرستان تأمین‌کننده گوشت مرغ استان هستیم؛ از وضعیت افت آبخوان‌های شهرستان اشکذر ابراز نگرانی کرد و گفت: افت آبخوان‌ها برای استمرار و آینده این واحدها مضر و این فروچاله‌ها و فرونشست‌هایی که در اثر برداشت بی رویه آب و در رأس آنها حفر چاه‌های غیرمجاز در گلخانه‌ها و واحدهای صنعتی بوجود آمده نگران کننده است.

وی از همه مدیران ذیربط خواست تا با هماهنگی وعزم جدی از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری و در شناسایی  و پلمب این چاه‌ها تلاش مضاعف نمایند؛ چرا که با شناسایی و جلوگیری از برداشت آب یک چاه غیرمجاز می‌توان آب مجاز بیشتری در اختیار شهروندان چه از لحاظ شرب و چه کشاورزی و صنعت قرار داد.

 فرماندار اشکذر همچنین با بیان اینکه مسیر خط اصلی راه‌آهن از شهرستان اشکذر عبور می‌کند و فروکش کردن زمین می‌تواند بسیار حادثه‌ساز باشد؛ به مشکلات کشتارگاه‌های دام، مجتمع دامداری، صنایع غذایی، آب شرب کوره‌های آجر، وضعیت بحرانی خط لوله آزبست آب انتقالی شهرهای اشکذر و مجومرد و پساب شهرک نیکو نیز اشاره کرد و خواستار توجه بیش از پیش به این مشکلات و مسائل شد.

به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای یزد؛ "محمدمهدی جوادیان‌زاده" مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد نیز در این نشست با ابراز نگرانی از افت سطح آب‌های زیرزمینی بویژه دشت چرخاب و شهرستان اشکذر که بخش بزرگی از دشت یزد- اردکان را شامل می‌شود بر مدیریت مصرف به عنوان یک ضرورت مهم برای آینده استان تأکید کرد.

وی با بیان اینکه شهرستان اشکذر نقطه بسیار حساسی برای استان یزد و مهمترین منبع آب شرب استان می‌باشد گفت: وضعیت سطح آب‌های زیرزمینی استان بخصوص منطقه چرخاب اشکذر مطلوب نیست و با افت 45 سانتیمتری در سال روبروست و اگر مدیریت نشود هرساله به این افت افزوده شده و فرونشست‌ها و فروچاله‌های زیادی را موجب خواهد شد.

جوادیان زاده ابراز امیدواری کرد در راستای برنامه‌های رویداد آبی و سازگاری با کم آبی استان که به طور جد با همکاری و هماهنگی مسئولان ذیربط در حال برگزاری و برنامه‌ریزی است با نصب کنتورهای هوشمند و طرح تحویل حجمی آب در پایان سال  1405 افت آب های زیرزمینی و کسری مخزن  را به صفر رسانده تا از نشست زمین و ایجاد بیشتر این فروچاله‌ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به  اینکه شهرستان اشکذر قطب گلخانه و صنعت استان می‌باشد از مدیران ذیربط خواست تا  در مورد چاه‌های غیرمجازی که ممکن است در رابطه با این دو موضوع  حفر شود پیگیری و اقدامات لازم و ضروری را انجام دهند.

گفتنی است در پایان این نشست، "مجید زارع‌بیدکی" بعنوان رئیس جدید اداره منابع آب شهرستان‌های یزد و اشکذر معرفی و با اهدای لوح سپاس از خدمات "محمدعلی حکیمی" تقدیر و تشکر بعمل آمد.