به گزارش روابط عمومی فرمانداری اشکذر، از ساعات اولیه بامداد امروز مردم مناطق مختلف شهری و روستایی استان یزد و شهرستان اشکذر برای برپایی آیین سنتیˈ سیزده بدر ˈ همراه با خانواده و سایر بستگان خود به نقاط خوش آب و هوا و سر سبز این شهرستان عزیمت کردند.
در این میان حرکت انبوه خودروهای سبک و سنگین که بر سقف آن سبزه ها مزین به روبان های رنگارنگ نهاده شده، استقرار میهمانان نوروزی و مردم بومی در اطراف مزارع سرسبز و مناطق گردشگری حال و هوای خاصی به این شهرستان بخشیده است.

امسال به دلیل تقارن 13 نوروز با دهه فاطمیه، مردم شهرستان اشکذر بیش از سال های دیگر در اماکن مذهبی و بقاع متبرکه حضور یافته و از برنامه های فرهنگی آن بهره مند شدند.
خضرآباد، کافی آباد، بوز، کذاب، پناه کوه، میل سفید، اتابک، خمسیان، باغ وزیر حجت آباد، مسجد ریگ رضوانشهر، پارک اشکی اشکذر و مجموعه سلطان بندرآباد از جمله مناطق دیدنی و زیارتی شهرستان اشکذر است که مردم این منطقه برای گذراندن سیزدهمین روز سال نو به این اماکن رفتند.
همچنین برخی از مردم مرکز شهرستان که امکانات و وسیله نقلیه لازم را در اختیار نداشتند سیزده بدر را در پارک اشکی سپری کردند.
جمعی از شهروندان اشکذر در گفت و گو  با پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری ، از روز 13 فروردین به عنوان روز انس با طبیعت و جاذبه های گردشگری و یکی از روزهای خاطره انگیز سال نو یاد کردند.
یک شهروند ضمن گرامیداشت دهه فاطمیه و سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: در روز طبیعت مردم با پناه بردن به آغوش طبیعت و مناطق سرسبز از خداوند به خاطر نعمت هایش سپاسگزاری می کنند.
ربابه شاکری افزود: در مراسمˈ سیزده بدرˈ مردم با رفتن به دشت ها و مزارع ، خیر و برکت را برای خانه هایشان طلب می کنند.
وی همچنین برپایی مراسم سیزدهم فروردین و شادی و نشاط خانواده ها در کنار یکدیگر راموجب تقویت روابط اجتماعی و عاطفی اقوام و خویشاوندان ذکر کرد.
یک فرهنگی هم گفت: حضور مردم در دامن طبیعت برای آشنایی آنان با نعمات خداوندی و نظاره حیات دوباره طبیعت و تفکر درباره خالق او است.
میردهقان افزود: رفتن به آغوش طبیعت و تماشای زنده شدن گیاهان نشانه ای از قیامت است.
وی اظهار داشت: برگزاری آیینˈ سیزده بدرˈ و گذراندن آن در دامن طبیعت موجب نشاط روح و روان انسان می شود.
یک روستایی هم جمع شدن اعضای خانواده و اقوام کنار طبیعت را در روز سیزده بدر موجب رفع کدورت ها و ایجاد دوستی ها دانست و گفت: حضور مردم در مناطق کوهستانی و کشتزارهای گندم و گره زدن بوته ها از جمله آیین های 13 فروردین است.
حسین جهاندیده افزود: یکی از درس های قرآن از فصل بهار توجه به قیامت و معاد است.