فرماندار شهرستان اشکذر:

مشکل اصلی طرح نهضت ملی مسکن تأمین زمین بود/ آماده‌سازی اراضی با سرعت و پیوسته درحال انجام است

در نشستی با حضور روح‌الله ردائی فرماندار شهرستان اشکذر، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، شهردار و رئیس شورای اسلامی اشکذر و رئیس راه و شهرسازی شهرستان، مسائل مربوط به طرح نهضت ملی مسکن تشریح شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان اشکذر، روح‌الله ردائی در نشست تبیین مسائل طرح نهضت ملی مسکن در حضور متقاضیان با اشاره به اینکه نقشه فاز دوم مسکن ملی نهایی شده است، اظهار کرد: این نقشه از نظر فنی بررسی و کارشناسی و پس از اعمال نظرات مورد نیاز نهایی شد.
 
وی افزود: شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی به دنبال بازار سیاه و سوءاستفاده هستند؛ قوانین سختگیرانه درخصوص مسائل زمین در نظر گرفته شده تا امکان سوءاستفاده‌ از سایر افراد گرفته شود. خرید و فروش و انتقال زمین حتی به صورت وکالتی تا زمان ساخت امکان‌پذیر نیست و پیشنهاد و حتی خواهش‌مان اینست که متقاضیان با توجه به مرغوبیت و آینده بسیار خوب این منطقه، پس از ساخت نیز تحت هیچ شرایط به غیر منتقل نکنند.
 
فرماندار شهرستان اشکذر در ادامه ضمن قدردانی از همراهی و تلاش‌های مجموعه شهرداری اشکذر بعنوان پیمانکار اصلی این پروژه، با بیان این مطلب که تلاش شد تا با افزودن پیمانکار و تسریع در آماده‌سازی شرایط، امکان ساخت ۴۰۰ تا ۵۰۰ واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن تا پایان سال جاری در شهرستان فراهم شود، عنوان کرد: ۱۳۶۸ متقاضی در اشکذر و ۴۰۳ متقاضی در مجومرد تأیید  نهایی شده‌اند که آماده‌سازی اراضی مورد‌نیاز مجموع این تعداد، بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.
 
وی عنوان کرد: به دلیل اینکه فاز دوم نقشه‌های اجرایی دیر ابلاغ شد و مشکلاتی در زمینه مطالعاتي زمین و مشکلات دیگری از این دست به وجود آمد؛ پیش‌بینی زمان‌بندی مشخص میسر نبود.
ردائی با بیان اینکه صیانت از اعتماد مردم اولویت ما است، ادامه داد: مقرر شده است شهرداری برآورد دقیق و برنامه زمانبندی را در اسرع وقت اعلام نماید تا متقاضیان بتوانند شرایط مالی خود را مدیریت کنند.
فرماندار شهرستان اشکذر عنوان کرد: در دولت دوازدهم و در طرح اقدام ملی در شهرستان اشکذر در مجموع ۴۰ واحد خانه ساخته شد و الان نیز در دولت سیزدهم جانمایی و آماده‌سازی حدود ۱۷۷۰ قطعه زمین در حال انجام است.
 
وی ادامه داد: خانوارهای دارای ۳ فرزند و کمتر باید هزینه آماده‌سازی زمین را پرداخت کنند و زمین خانوارهای بیش از ۳ فرزند در موقعیتی متفاوت از سایر این اراضی در ادامه زرین‌شهر جانمایی شده است و نیاز نیست هزینه آماده‌سازی را پرداخت کنند.
 
ردائی با اشاره به مشکلات زمین در شهرستان اشکذر عنوان کرد: سه شهرستان استان با مشکلات جانمایی زمین مواجه هستند و در شهرستان اشکذر این موضوع از سایر شهرستان‌ها بیشتر است و همین امر موضوع جانمایی زمین در این شهرستان را سخت‌تر کرده است.
 
روح‌الله ردائی تصریح کرد: اینکه شهرستان اشکذر آخرین شهرستان در راستای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن است موضوع نگران‌کننده‌ای نیست و نباید با پافشاری بر اینگونه عقاید، جوانان و خانواده‌های منتظر را ناامید کرد.
 
ردائی افزود: علت اصلی دیرکرد این مسئله در شهرستان اشکذر تنها به دلیل مشکلات موجود در راستای جانمایی و تأمین زمین همچون اصول و ضوابط منابع طبیعی بود که با تلاش و رایزنی با مسئولان استانی و کشوری مرتفع شد.

فرماندار شهرستان اشکذر ادامه داد: این طرح باید با قدرت و پیوسته انجام شود؛ هیچ تعللی از سوی اداره یا نهادی یا شخصی قابل پذیرش نیست؛ ما باید برای حدود ۱۷۷۰ نفر در طرح نهضت ملی مسکن شهرستان تصمیم بگیریم؛ نمی‌توان روند اجرای طرح را بیش از این و بخاطر برخی مسائل جانبی معطل کرد.
 
وی گفت: علت تفاوت آورده در سایر استان‌ها تغییر نوع ساخت مسکن ویلایی و آپارتمانی است، در استان یزد با نگاه مثبت استاندار، این زمین‌ها به صورت ویلایی ساخته می‌شود اما در سایر استان‌ها عمدتا ساخت این واحدها بصورت آپارتمانی است و انتظار می‌رود متقاضیان در اولین فرصت آورده خود را واریز کنند تا نتیجه مدنظر با سرعت بیشتر حاصل شود.

ردائی اظهار داشت: با تحویل قطعات به متقاضیان، در مدت زمان معین فرصت خواهند داشت متناسب با شرایط مالی خود اقدام به ساخت این واحدها نمایند.

گفتنی است دیگر مسئولان حاضر در این نشست نیز پس از استماع سؤالات متقاضیان و شبهات مرتبط با طرح نهضت ملی مسکن، به بیان تشریح مسائل و اقدامات انجام شده در خصوص اجرای طرح مزبور پرداختند.