فرماندار اشکذر عنوان کرد:

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان اشکذر، پیرو درخواست های مردمی شهرستان و ابراز گله مندی مبنی بر انتشار بومی مشمئز کننده در اشکذر، فیروزآباد و رضوانشهر، جلسه بررسی مسائل و مشکلات واحد های تولیدی کاغذ شهرک صنعتی نیکو اشکذر به ریاست"هادی هادی نسب" فرماندار و با حضور "کوچک زاده" معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان، معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، دادستان عمومی و انقلاب اسلامی، شهردار، نمایندگی محیط زیست ، اداره صنعت، معدن و تجارت، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان، نمایندگان مردم و صنعتگران تولیدات کاغذی شهرک نیکو در سالن کوثر فرمانداری برگزار شد.

 

فرماندار اشکذر گفت: سال گذشته و با آغاز فصل گرما بوی مشمئز کننده‌ واحدهای کاغذی شهرک صنعتی نیکو موجب سلب آسایش مردم شهرستان شده بود و امسال نیز همین موضوع مجددا با مراجعات مکرر مردم به فرمانداری و ابراز نارضایتی آنها از بوی بد مورد اعتراض قرار گرفته است.

 

هادی هادی نسب افزود: استقرار شهرک صنعتی نیکو در مجاورت مناطق مسکونی، جهت وزش باد و گرمی هوا موجب تشدید بو به خصوص در ساعات شب در مناطق اشکذر، فیروزآباد و رضوانشهر شده و می طلبد که با همفکری، راهکار صحیحی برای حل همیشگی این موضوع اتخاذ گردد.

 

وی تاکید کرد: بنا نداریم در سال جهش تولید واحدی را در شهرستان تعطیل کنیم ولی موظف هستیم به مطالبات به حق مردم در زمینه رسیدگی کرده و اجازه نخواهیم داد که خدشه ای به موضوع سلامت و آرامش روان مردم به دلیل بی توجهی واحدهای تولیدی کاغذ شهرک به استانداردهای زیست محیطی وارد شود.

 

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان گفت: از آنجا که شکایات مکرر مردمی از میزان انتشار بو زیاد بوده، اداره کل حفاظت محیط زیست استان به وظیفه ذاتی خود در این خصوص و بر مبنای آنچه قانون مشخص کرده عمل خواهد کرد.

 

محمدرضا کوچک زاده اظهار داشت: بهتر است واحدهایی که دارای بار آلایندگی و منبع بوی مشمئز کننده منطقه هستند قبل از ورود محیط زیست به وضعیت خود رسیدگی کنند چرا که قطعا برخورد محیط زیست با این موضوع قهری و ضابطه‌مند خواهد بود و بهانه‌های واهی و سرپیچی از قانون به هیچ وجه پذیرفتنی نخواهد بود.

 

وی تاکید کرد: محیط زیست با نگاه به سلامت مردم و شهروندان برنامه‌های خود را در چارچوب قانون پیگیری کرده و در این مسیر با هرگونه تخلف که فشار آن روی سلامت و آرامش روانی جامعه باشد بدون اغماض برخورد خواهد کرد.

 

در پایان این جلسه مقرر گردید به منظور کاهش منبع بو مشمئز کننده و عوامل آزار دهنده محیط واحدهای مذکور اعم از واحدهای تولید کاغذ، مواد شیمیایی و... نسبت به کاهش ظرفیت تولید و در صورت امکان تعطیلی کامل خط در شیفت شب اقدام و این مهم تا پایان فصل تابستان تداوم داشته باشد.

 

به منظور بررسی اثر بخشی مناسب موضوع، اداره حفاظت محیط زیست با همکاری سایر عوامل مرتبط با این موضوع در شهرستان به مدت یک هفته به گشت شبانه در شهرک صنعتی نیکو و سایر مناطق صنعتی شهرستان اقدام و وضعیت را مورد رصد و پایش قرار دهند.

 

کمیته ای با محوریت اداره صنعت، معدن و تجارت استان و متشکل از ادارات محیط زیست، فرمانداری،مرکز بهداشت، شهرداری، بخشداری و صاحبان صنایع مرتبط به صورت دو هفته ای یک بار تشکیل تا راهکارهای حذف و کنترل بو و موارد آلایندگی شهرستان را مورد احصا و بهره برداری قرار دهند.

 

و هم چنین ساز و کار مناسب برای انتقال واحدهایی که موفق به حذف بو و عوامل آلاینده نگردند به سایت صنعتی در حال احداث بعد از کشتارگاه های مستقر در جاده طبس در دستور کار شهرستان قرار گرفته و با برنامه زمان بندی مناسب به عنوان یک راهکار میان مدت مورد پیگیری قرار گیرد.