فرماندار اشکذر عنوان کرد:

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان اشکذر، جلسه کارگروه كنترل جمعيت حيوانات ناقل بيماري های مشترک بین انسان و حیوان شهرستان اشکذر به ریاست "هادی هادی نسب" فرماندار و با حضور روسای ادارات عضو کارگروه در محل دفتر فرماندار برگزار شد.

 

فرماندار اشکذر با بیان اینکه افزایش سگ‌های ولگرد در سطح شهرستان به‌ ویژه مناطق شهری و روستاهای بخش مرکزی و خضرآباد مخل امنیت و آسایش شهروندان شده است، گفت: ساماندهی سگ‌های ولگرد باید با همکاری ادارات شهرستانی عضو کارگروه صورت گیرد و اینکه هر اداره‌ای خود را جدا از این موضوع و تنها یک عضو معمولی کارگروه بداند درست نیست.

 

هادی هادی نسب اظهار داشت: با توجه به اینکه اعضای کارگروه بنا به هر دلیلی نتوانستند فرآیند مناسبی را تعریف و اجرایی کنند، به ناگاه جمعیت سگ های ولگرد افزایش پیدا کرده و بنابراین باید ساماندهی آنها با جدیت در شهرستان مورد توجه قرار گیرد.

 

وی تاکید کرد: ضرورت دارد اعضای کارگروه شامل شبکه دامپزشکی، مرکز بهداشت، شهرداری، جهاد کشاورزی و محیط زیست نسبت به تشکیل منظم جلسات و ارائه آمار اقدامات انجام شده در بازه زمانی دو ماهه در زمینه زنده گیری سگ های ولگرد، عقیم سازی و واکسیناسیون سگ های نگهبان در مراکز تولیدی و صنعتی شهرستان اقدام نمایند.

 

فرماندار اشکذر ادامه داد: اطلاع رسانی در خصوص عوارض بیمارهای مشترک بین حیوان و انسان از جمله موضوعات دیگری است که باید به صورت مشترک توسط شبکه دامپزشکی، شهرداری و بخشداری ها در قالب نصب بنر در سطح شهر و روستا و فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد.

 

هادی نسب به موضوع مدیریت صحیح پسماند زباله های سطح شهرستان جهت جلوگیری از ازدیاد سگ های ولگرد اشاره و گفت: عدم برنامه زمان بندی مشخص و یا تاخیر در جمع آوری زباله ها و یا عدم توجه مردم به بیرون گذاشتن زباله ها در روز و ساعت معین می تواند این موضوع را تحت الشعاع قرار دهد و باید این موضوع مهم نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

وی رها سازی لاشه های دامی واحدهای دامپروری را یکی دیگر از مسائل و مشکلات در این زمینه عنوان کرد و اظهار داشت: حضور شمار زیادی از سگ های ولگرد مربوط به رها سازی لاشه های دامی در محیط است که به عنوان منبع تغذیه سگ ها به شمار می رود و باید محلی مناسب جهت دفن لاشه دام ها در نظر گرفته شود که اعضا بر نحو فعالیت انجام شده در این زمینه نظارت لازم و کافی را داشته باشند.