فرماندار اشکذر در گفتگو با روزنامه همشهری یزد:

به گزارش روابط عمومی فرمانداری شهرستان اشکذر، در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی فرماندار اشکذر در مصاحبه با سرپرست روزنامه همشهری یزد پاسخگوی سوالات در زمینه های مختلف مرتبط با شهرستان بود.متن مصاحبه بدین شرح است:

 

نزدیکی به مرکز استان به ویژه در حوزه گردشگری چه مزایایی برای شهرستان اشکذر دارد؟

نزدیکی به مرکز استان هم مزیت و هم تهدید است. از حیث اسکان مسافران شاهد کاهش استقبال گردشگران برای اقامت در شهرستان اشکذر هستیم اما در حوزه‌های دیگر این نزدیکی به مراتب به نفع شهرستان است. برای مثال در حوزه گردشگری مذهبی در ایام تاسوعا و عاشورا گردشگران مذهبی بسیاری از سراسر کشور به این شهرستان سفر می‌کنند. نزدیک به 400 گردشگر خارجی از 17 کشور جهان در مراسم روز عاشورا امسال شرکت کردند.اشکذر از محدود شهرستان‌هایی است که در حوزه گردشگری، سرمایه گذار خارجی از کشورهای هند و چین دارد. در این سال‌ها،  بوم گردی‌هایی در شهرستان راه اندازی شده است که بسیار زیبا و منحصر به فرد هستند. با توجه به نبود محل اقامت مناسب آمادگی داریم که با تامین زمین و ارائه تسهیلات و با مشارکت بخش خصوصی زمینه سرمایه گذاری و همکاری لازم در جهت توسعه شهرستان را فراهم کنیم.

 

حوزه پرورش اسب یکی از ظرفیت‌های بالقوه شهرستان اشکذر است، در این حوزه چه برنامه ای دارید؟

پرورش اسب یکی از ظرفیت‌های شهرستان است. نیمی‌از جمعیت اسب اصیل عرب کشور در شهرستان اشکذر است. 35 باشگاه پرورش و سوارکاری و 120 واحد پرورش اسب در شهرستان داریم از این رو یکی از محورهای توسعه شهرستان در سند چشم انداز لحاظ شده است.هر ساله جشنواره‌های خوبی در حوزه اسب شامل سوارکاری و زیبایی اسب برگزار می‌شود. یکی از اتفاقات خوب در حوزه اسب، صدور مجوز دهکده سوارکاری با نگاه توریستی است.

 

مهم ترین چالش‌های شهرستان چیست؟

مسائل زیست محیطی مهم‌ترین چالش شهرستان اشکذر است، مردم در این زمینه نگران هستند و مطالبه دارند. در حال حضار 600 واحد صنعتی در شهرستان اشکذر فعال است و شرکت فولاد آلیاژی بزرگترین آنها است. البته ادعا درباره آلایندگی فولاد آلیاژی صحت ندارد و آلودگی از سایر واحدهای صنعتی شهرستان است.در این راستا سال گذشته با 2 واحد آلاینده برخورد قضایی صورت گرفت و 5 واحد نیز به گذاشتن فیلتر ملزم شدند و برای بقیه واحدهای آلاینده نیز جرایمی‌در نظر گرفته شده است که آنها را به نصب فیلتر مجاب کند.درخواست مردم در حال پیگیری است و برخورد با واحدهای آلاینده، فیلتر گذاری، ندادن مجوزهای جدید و اجرای گشت‌های شبانه برای شناسایی متخلفان در دستور کار است.

 

یکی از معضلات همیشگی شهرهای شمالی استان، قرار گرفتن در مسیر ترانزیت است، مشکلات اشکذر در این زمینه چیست؟

برای ساماندهی ترافیک ورودی شهر که بسیار حادثه ساز و مشکل آفرین است، کمربندی در حال اجرا است یکی از لاین ها آماده و آسفالت شده است.ترافیک عبوری از ورودی شهر به ویژه ایام پیک ترافیک، بسیار دردسر ساز است از این رو از مسئولان اداره کل راه و شهرسازی انتظار است که این پروژه با سرعت عمل بیشتری به پیش رود.

 

یکی از چالش‌های همه شهرستان‌های استان، کمبود آب است شما در این باره چه مشکلاتی دارید؟

استان یزد در سال‌های گذشته کمترین میزان بارش را داشته و به تبع شهرستان اشکذر هم همینطور بوده است. در حوزه آب شرب مشکلات بسیاری را شاهد هستیم به طوری که آبرسانی سیار به روستاها در دستور کار قرار گرفته است.اما در حوزه کشاورزی استفاده از کشت‌های جایگزین در بخش کشاورزی یکی از برنامه‌های اصلی شهرستان است. با توجه به محدودیت آب ، کشاورزی دانش بنیان در این شهرستان تقویت شده است و در حال حاضر رتبه دوم استان را از نظر سطح زیر کشت گلخانه‌ها با وسعت 400 هکتار داریم. در این گلخانه‌ها بعضا مصرف آب را تا یک سی ام تقلیل داده ایم.

 

در مورد سایر ظرفیت‌های شهرستان توضیح دهید.

به لطف خدا و به برکت انقلاب امروز 95 درصد شهرستان از نعمت برق برخوردار هستند و 90 درصد از روستاها گازدار هستند. انرژی برق، آب و اینترنت نیز در این شهرستان مطلوب است به طوری که جزو شهرستان‌های برخوردار استان هستیم.در حال حاضر 85 درصد از برق استان در شهرستان اشکذر تولید می‌شود.بیشترین و بهترین کشتارگاه‌های صنعتی طیور و دام در شهرستان اشکذر است. شهرستان اشکذر سومین تولید کننده محصولات کشاورزی در استان است.در حوزه اشتغال به ویزه اشتغال خرد و مشاغل خانگی اقدامات خوبی انجام شده است. در پرداخت تسهیلات در حوزه صندوق کارآفرینی و امید رتبه دوم استان را داریم. 100 درصد تسهیلات توسعه روستایی یعنی 10 میلیارد تومان جذب شده است.

 

برنامه‌های شما برای توسعه شهرستان چیست؟

اشکذر اولین شهرستانی است که سند چشم انداز توسعه آن تهیه شده است. به طوری که الان نقشه راه داریم و مسیر مشخص است. محورهای توسعه شهرستان شامل گردشگری، پرورش اسب، توجه به صنایع کشاورزی و دانش بنیان، صنایع تکمیلی و تک، با رویکرد توجه به مسائل زیست محیطی تدوین شده است.

 

برای تامین آب شرب خضرآباد چه برنامه‌ای دارید؟

تامین آب شرب مناسب برای منطقه خضرآباد دنبال شده است.پروژه تامین آب شرب برای شهر خضرآباد 22 بهمن امسال افتتاح می‌شود. این پروژه با سرمایه گذاری 26 میلیارد تومان آغاز شده است که تا الان 12 میلیارد تومان از اعتبارات ملی هزینه شده است.

 

در حوزه زیرساخت‌های راه چه اقداماتی در شهرستان در حال انجام است؟

جاده یزد به خضرآباد با توجه به تصادفات در دستور کار است امیدواریم سال آینده این جاده را تکمیل کنیم. جاده اشکذر به رستاق نیز در حال کار است و امیدواریم تا پایان سال تمام شود. در جاده‌های روستایی نیز کم و بیش اقداماتی در حال انجام است.

 

برنامه‌های شما برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی‌چیست؟

در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب برگزاری 40 اردوی خدمت به مردم، تجلیل از 40 نفر از نخبگان و خادمان و برنامه‌های متنوع دیگری در دستور کار است که اهم آنها از طریق ویژه نامه ای که همزمان با دهه مبارک فجر انتشار خواهد یافت اطلاع رسانی می شود.