بندرآباد، روستای نمونه گردشگری استان یزد
روستای بندرآباد  در فاصله 11 کیلومتری مرکز شهرستان قرار گرفته است. پیشینه تاریخی روستا بیش از هزار سال است و فردی به نام بندار آن را بنا کرده است. اهمیت تاریخی این روستا بیشتر مربوط به شیخ تقی الدین دادا عارف مشهور قرن 7 هجری است که در روستا خانقاه و مسجد ساخته است.عارف مذکور در سال 700 در این روستا در گذشته و در خانقاه خود به خاک سپرده شده و بعد از چند رو ز به حکم قاضی شهاب الدین جسد او را به محله سراب نو یزد منتقل و دفن کردند. مجموعه سلاطان بندآباد حدود 10 هزار متر مربع زیربنا داشته است.
مسجدی به فاصله 200 متری بقعه سلطان محمود استوار است که شنیده شده مربوط به زمان امام حسن مجتبی(ع) است. یکی دیگر از بناهای تاریخی روستا امامزاده سید حسین است که مربوط به قرن ششم هجری قمری می باشد. ورزشگاه باستانی روستا نیز قدمتی 700 ساله دارد که قبلا یخدان طبیعی بوده است.
اطلاعات بیشتر:
امامزاده سید حسین:بنایی است گنبدوار در نزدیکی بقعه سلطان محمودشاه که گفته می شود چهار برادر به نام های شمس الدین، نورالدین،سید محمد و سید حسین که در زمان خلافت مامون به یزد آمده و سه نفر اول در ارخبان،گاپله و هفتادر و سید حسین نزدیک دزک کشته شده و بعدا او را به بندآباد آورده و دفن کرده اند.
مجموعه سلطان بندرآباد:این مجموعه متعلق به قرن هفتم هجری قمری می باشدکه شامل:خانقاه،مسجد جامع ، حسینیه، آب انبار ، برج حفاظتی و مقبره که مدفن عده ای از مشایخ سلسله (دادایی) است. در مسجد جامع این مجموعه منبری از کاشی معرق با نقش های گره ، اسلیمی و خط ثلث وجود دارد که از نظر هنری شبیه آن در هیچ جای استان نمی توان دید. این مجموعه که به مرور زمان در زیر ریگ های روان کویری مدفون شده بود به همت سازمان میراث فرهنگی از زیر خاک بیرون آورده شد.