مهندسی فرهنگ عاشورا

به گزارش روابط عمومی فرمانداری صدوق، "سعید عبداللهی"فرماندار این شهرستان روز دوشنبه در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری بر ضرورت شناخت فرهنگ عاشورایی تاکید کرد.

وی با اشاره به حوادث عاشورا و قیام امام حسین(ع) اظهار داشت:حرکت امام حسين (ع) که منجر به حادثه عاشورا گرديد ، چيزي جز يک انقلاب اسلامي و تلاش در راستاي تحول اصلاح جامعه اسلامي نبود.

فرماندار صدوق افزود: انقلاب ديني امام حسين (ع) به عنوان مهمترين عامل برقراري اسلام راستين و کوبنده تحريفات ديني، همواره در طول تاريخ مورد بغض دشمنان اسلام و ديانت بوده است و  در کنار دشمنان خارجي، همواره دوستان نادان متن جامعه اسلامي و مسلمانان ناآگاه نيز، خواسته يا ناخواسته، ضربه هاي هولناکي به اين حادثه بزرگ وارد کرده اند.

عبداللهی با اشاره به ابعاد گسترده قیام عاشورا و دستاورد آن برای ادوار مختلف تاریخ افزود:فرهنگ عاشورا در طول تاريخ همواره براي جامعه اسلامي و مؤمنين الهام بخش بوده و حرارتي در دلهاي مؤمنين ايجاد كرده است  كه هرگز به سردي نمي گرايد.

وی تصریح نمود: جلوه هاي اين الهام بخشي را در طول تاريخ و خصوصاً در دوران اخير در پيروزي انقلاب اسلامي، حماسه آفريني هاي 8 سال دفاع مقدس ، و پيروزي جنگ 33 روزه لبنان در مصاف با اسرائيل غاصب و ... به وضوح مي توان مشاهده نمود.

عالی ترین مقام اجرایی شهرستان صدوق به آسیب های ناشی از بی تفاوتی به فرهنگ مهم عاشورایی اشاره و خاطر نشان کرد:به رغم تمامي آثار خير و بركاتي كه فرهنگ عاشورا داشته است در مقام عمل جهت پاسداشت و بزرگداشت حماسه هاي حسيني و عاشورايي از يك سو بعضي از اعمال و آئين‌هايي كه در اين راستا توسط عزاداران اجرا مي گردد ما را از فرهنگ واقعي عاشورا دور كرده و خداي ناكرده موجب وهن اسلام مي شود و از طرف ديگر دشمنان اسلام كه آثار و كاركرد بالاي اين فرهنگ را ديده اند با تمامي وجود تلاش مي كنند تا از قدرت حقيقي و نقش سازنده مجالس و آئين هاي عزاداري بكاهند كه در اين رابطه بحث مهندسي فرهنگ عاشورا مي‌تواند مانعي بزرگ بر سر راه دشمنان قسم خورده اسلام باشد و توطئه هاي آنان را نيز خنثي نمايد.

فرماندار صدوق افزود: اولين گام براي مهندسي فرهنگ عاشورا رصد فرهنگي است ، در رصد فرهنگ عاشورا مي بايست وضعيت فرهنگي كشور را با يك نگاه عينيت گرا بررسي كرد، هم در سطح فرهنگي عمومي و هم در سطح خرده فرهنگهاي موجود در جامعه و با كالبد شكافي فرهنگي جامعه شناخت عميق از فضاي فرهنگي كشور انجام گيرد.

عبداللهی در پایان  جایگاه فرهنگ عاشورایی در جامعه دینی و نظام اسلامی را ارزشمند توصیف کرد و اظهار داشت: فرهنگ متعالي عاشورا در طول تاريخ و هم اكنون عامل هويت بخشي و مقاومت پذيري جامعه ما است، ما نياز داريم به طور دائمي اين فرهنگ را رصد كنيم و با شناخت از روندهاي موجود ، كاستي ها و فرآيندهاي شكل گيري ، پردازش و نمودهاي عملي رفتاري ، زمينه مهندسي فرهنگ عاشورا را فراهم كنيم .